Zondag 11 mei 2014.

Gisteravond nog genoten van een prachtige zonsondergang. Vannacht goed geslapen ondanks dat de camping aan een autoweg ligt. Na het ontbijt nemen we afscheid van Teun en Connie. Met dit stel hadden we graag nog een avondje op een camping willen staan. Teun en Connie fietsen al slingerend (niet van het bier want dat mengen ze met 7up) van Farao in Portugal naar Madrid en trekken vandaag meer naar het oosten.
We fietsen weer over de vluchtstrook richting Miajadas en rijden dan nog wat verder door en nemen afslag 298 richting Iberharnando.
We mijden de stad omdat we een waarschuwing gekregen hebben van een van onze trouwe volgers dat we uit moeten kijken omdat we de kans lopen met tomaten bekogeld te worden. Ze wist alleen niet de exacte datum van dit befaamde gebeuren!
Omdat er aan de route voorlopig geen voorzieningen zijn zitten we al vroeg aan de koffie. We bestellen er een uit de kluiten gewassen cup-cake bij. Na de eerste hap weten we het al, dit komt uit de Bob-Spong fabriek!
In het naastgelegen tankstation slaan we voldoende water in, en ter aanvulling van het ontbijt een stokbrood en een blikje ongeregeld. (we weten niet wat er in zit)
De route die we volgen is schitterend en het wegdek bedroevend slecht. We moeten een bergrug over dus het is weer klimmen geblazen.
Als het even kan moet het geen traditie worden maar we moeten weer een stukje lopen. Een stijgingspercentage van 15% is echt te gortig.

Hellingmeter op 15 procent dus lopen

Als we de bergrug over zijn zien we in de verte Trujillo al liggen, onze eindbestemming voor vandaag. Voor dat we er zijn krijgen we nog pech. Er zijn drie boutjes uit het kleine voortandwiel van Joost zijn fiets verdwenen en de vierde zit los! Ter plaatse repareren zonder de benodigde boutjes gaat niet dus zit er niets anders op dan in een wat zwaarder verzet verder te fietsen en morgen even langs een fietsenmaker te gaan.
In Trujillo aangekomen is het etenstijd. We rijden naar de Plaza Mayor waar het gezellig druk is. Grote terrassen vol met etende en vooral pratende mensen. Het plein doet ons denken het prachtige plein in Siena maar dan veel kleiner.

Plaza Mayor Trujillo

We bestellen een colaatje en krijgen en krijgen er een heerlijk stukje gefrituurde vis bij. Om de ober niet werkeloos te maken bestellen we nog een ensalada mixta en een bocadillos tortilla francesa. Dat klinkt toch anders dan gemende sla met brood en omelet. Het was heerlijk en ruim voldoende. Na nog een drankje zijn we in totaal
€ 14,00 kwijt.
Een op ons terras zittende Spaanse toerist heeft nogal belangstelling voor onze
fietsen en de bepakking. Hij neemt er diverse foto’s van en we maken een praatje met hem. Met een onze vader visitekaartje op zak zagen we hem de bus instappen naar elders. Hij heeft ons de belofte gedaan een foto van ons beiden op internet te zetten. We zijn benieuwd of dat gaat lukken!
We verlaten het plein om op zoek te gaan naar een hostal. Als we langs een kerk komen waarvan de deur open staat gaan we naar binnen en steken een kaarsje op voor onze tante Alie die afgelopen zaterdag overleden is.
Omdat de koster in de kerk aanwezig is maken we van de gelegenheid gebruik om een stempel voor het pelgrimspaspoort te vragen.
Wim moet de koster volgen naar de consistorie. Het stempelkussen lag voor de hand, maar het stempel moest achter een grote stapel papier vandaan komen. De koster hield er een eigen procedure op na. Eerst blies hij zijn asem over het stempelkussen en vervolgens over het stempel. Daarna het stempel stevig op het kussen gedrukt en toen op het pelgrimspaspoort. De koster vond het resultaat niet helemaal bevredigend en herhaalde de procedure met kracht voor het tweede stempel. Het resultaat mag er zijn en wij zijn er blij mee.
Al snel vinden we een hostal waar we kunnen overnachten voor een schappelijke prijs. Er wordt zelfs geregeld dat we morgenochtend om 9.00 uur bij een plaatselijke fietsenmaker terecht kunnen voor inspectie van Joost zijn fiets. Voor de jongedame die dit allemaal geregeld heeft zijn een paar klompjes wel op zijn plaats.

Dit bericht is geplaatst in Spanje 2014. Bookmark de permalink.

Eén reactie op Zondag 11 mei 2014.

1. Teun en Gonnie schreef:

Hoi Wim en Joost,

Op dit moment zitten we in een hotel in Trujillo. Vanuit Caceres over de steppen naar Trujillo. Prachtige tocht; weinig verkeer, 25 km onverhard was ook een belevenis. De Santossen kunnen daar tegen.
    Leuk jullie ontmoet te hebben. Ben je in de buurt van Hoorn: kom langs voor een kop koffie of als je een fietstocht door Noord-Holland fietst, kun je de tent in de tuin opslaan.
    Het gaat jullie goed op deze en komende fietstochten.